Wat is linkbuilding

wat is linkbuilding

link building is een proces dat marketeers gebruiken om meer link equity te krijgen door andere sites terug te laten linken naar die van hen.

Een link kan een link naar een afbeelding zijn, een link naar een persbericht, een link naar een directory, een link naar een blogroll of zelfs een link naar een reactie. Link building ging vroeger allemaal over de no-brainer links zoals artikel directory inzendingen en blog reacties, maar deze dagen moet je je onderzoek doen en erachter te komen welke soorten links zou gunstig zijn voor beide betrokken partijen. Maar hoe gaat men over dit? Nou hier zijn een aantal stappen die u kunnen helpen aan de slag met on page optimalisatie:

Bepaal eerst het type zoekwoorden dat u wilt gerangschikt voor op uw site dan pagina’s die betrekking hebben op deze woorden te maken (probeer te denken als een gebruiker hier). Iets om te onthouden over linkbuilding is dat wanneer je naar andere sites linkt, je daar link juice (ranking power) naartoe stuurt, dus de pagina’s waarnaar je linkt moeten relevant zijn.

Onderzoek vervolgens deze sleutelwoorden en zoek uit wie er in de top 10 staan. Dit kan wat tijd in beslag nemen maar het zal de moeite waard zijn. U kunt trefwoord tools zoals Google’s Keyword Tool gebruiken of zelfs de SERPs op SEMrush bekijken. Als je eenmaal hebt gevonden top ranking sites voor deze zoekwoorden dan vraag jezelf af waarom ze op positie een? Is hun link profiel goed tegen al uw link vooruitzichten? Zo niet dan blijven zoeken naar beneden uw lijst totdat u een concurrent waarvan link profiel zwaarder weegt dan de jouwe. Denk linkkwaliteit in plaats van linkkwantiteit. Hoe meer links van sites met een hoge autoriteit die naar u terug linken, hoe meer kans u maakt om voor een moeilijke term te scoren

De volgende stap is het verkrijgen van een link op hun site-het kan zo simpel zijn als het droppen van hen een e-mail of vragen of ze een link naar uw site in een blog post met vermelding van informatie over wat uw site biedt. Je kunt ook een aantal outreach tools online vinden zoals Ninja Outreach en Business Outreach, die het je gemakkelijk maken om contact op te nemen met potentiële link targets zonder dat je mensen hoeft te spammen met langdradige berichten. Dit is waar het een beetje lastig wordt, als je eenmaal een aantal goede contacten hebt gevonden, hebt besloten over specifieke manieren om de gewenste link te krijgen en elke linkdoelgroep een berichtje hebt gestuurd, dan is het begint het wachten

Goede linkbuilding kost tijd, dus het is het beste om vooruit te plannen en niet alleen maar te linkbuilden omwille van het linkbuilden. Net als in SEO, moet linkbuilding een constant maar gestaag proces zijn, anders zullen je resultaten van korte duur zijn.